Bedrijven van alle groottes realiseren zich de vele voordelen van social media. Met 2,3 miljard gebruikers over de hele wereld is er geen twijfel dat social media de ruimte en hulpmiddelen heeft om grote kansen te bieden voor elk bedrijf. Daarom laten we je vandaag zien waarom sociale media belangrijk zijn voor bedrijven.
Als een digitale marketeer moet je gebruik maken van de juiste sociale mediakanalen om je doelen te bereiken. Door aanwezig te zijn en actief te zijn op social media, genereer je niet alleen meer klanten, maar kun je ook beter communiceren met (nieuwe) klanten. Hieronder vind je 5 redenen waarom social media belangrijk is voor bedrijven:
Meer naamsbekendheid
Social media heeft de manier waarop we met elkaar communiceren getransformeerd. Via social media kunnen (toekomstige) klanten zich gemakkelijk verbinden met bedrijven en merken door ze te volgen. Ook is social media erg belangrijk voor het bereiken van nieuwe publiek. Met één klik kan een bericht aan miljoenen mensen worden getoond, waardoor de bekendheid van bedrijven en merken worden vergroot.
(Potentiële) klanten leren je beter kennen
Klanten zijn de levensader van elk bedrijf en als jij weet wat klanten willen, kun je manieren bedenken om ze beter te bereiken. Houden ze ervan om een goed geschreven blog te lezen? Houden ze van kortingen? Door typische klanten te leren kennen, kun je erachter komen wat marketingberichten met hen zullen doen.
Start gerichte advertenties
Veel volgers hebben is niet genoeg voor bedrijven. Als digitale marketeer moet je deze volgers kunnen omzetten in klanten. Social media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram hebben allemaal tools om doelgroepsgerichtheid efficiënter te maken. Je kunt bijvoorbeeld een Facebook-advertentiecampagne starten en instellen die zich alleen richt op vrouwen, in de leeftijd van 18 tot 28 jaar, alleenstaand en allemaal woonachtig in Apeldoorn. Een ander voordeel van een advertentie op social media is dat je de prestaties van jouw campagne kunt zien tijdens en na de publicatie.
Houd je concurrenten in de gaten
Je kunt concurrenten volgen op sociale media door simpelweg hun sociale media-accounts te volgen. Als je je concurrenten in de gaten houdt, kun je hun marketingactiviteiten volgen, dat betekend dat je de inhoud van hun pagina’s kunt bekijken, hoe vaak ze berichten plaatsen en hoe hun volgers reageren op hun inhoud. Als je deze dingen weet, kun je een betere marketingplan voor je eigen bedrijf/merk maken.
Verbeter de klantenservice
Veel (potentiële) klanten proberen contact op te nemen via social media om bijvoorbeeld vragen te stellen of een afspraak te maken. Beantwoord de vragen snel en op de juiste wijze om hier jouw voordeel uit te halen. Veel klanten gebruiken social media ook om recensies achter te laten over een bedrijf of dienst. Zorg ervoor dat je onmiddelijk op klachten reageert en bied een goede oplossing.