Het belang van professionele webdesign
Het instellen van je online aanwezigheid eindigt niet simpelweg met het (laten) maken van een eenvoudige website voor je bedrijf.
Er zijn talloze factoren die leiden tot een succesvolle online aanwezigheid. Maar laten we aandacht besteden aan één van de meest belangrijke elementen waaruit je online identiteit bestaat: je website ontwerp. Hoe belangrijk is het?
Het ontwerp van je website kan je bedrijf maken of breken. Het ontwikkelen van een websiteontwerp met een indrukwekkende
1. Navigatie
Dit is essentieel, vooral als je website zoveel pagina’s bevat. Het bevat in feite een goed gelabelde navigatiebalk of een overzichtelijke menu de verschillende webpagina’s. Wanneer de websitenavigatie goed is ontwikkeld, kunnen gebruikers je website gemakkelijk verkennen. Kies voor een eenvoudige maar toch uitgebreide navigatie waarmee bezoekers terugkomen voor meer.
2. Inhoud en visuele elementen
Deze omvatten ook de keuze van het lettertype en andere typografische details. Zulke aspecten van webdesign moeten samengaan om een accurate boodschap aan het publiek te geven. In de meeste gevallen hebben lezers de neiging om het bericht te onthouden wanneer het beknopt is en iets waarmee de lezers zich kunnen identificeren.
Overdrijven van deze elementen zal echter geen goed effect hebben op je website: webpagina’s met te veel inhoud zien er rommelig uit en kunnen de conversiepercentages beïnvloeden. Hoe? Pagina’s die visueel rommel zijn, kunnen moeilijk leesbaar zijn, met als gevolg dat de bezoeker zijn interesse kwijtraakt en daardoor niet terug komt.
Om dat te voorkomen, is het beste om de inhoud te stroomlijnen waarin websiteontwerpers de tekst gemakkelijk in hun ontwerp kunnen opnemen. Bovendien kunnen ontwerpers lege ruimtes toevoegen die de ogen van de lezer in het midden van hun lezing laten rusten.
3. Merkuniformiteit
Je merk onderscheidt je van je concurrenten en wordt meestal aangeduid met een logo. Als je bedrijf een uniek logo heeft dat op alle afdrukmaterialen wordt geplaatst, moeten alle elementen van het logo worden geïntegreerd in het ontwerp van de website omwille van de consistentie.
Het is erg belangrijk voor je doelmarkt om je bedrijfsmerk te herkennen in alle soorten media. Als er bijvoorbeeld kleine veranderingen optreden in jouw merk en visuele communicatie, kan dit leiden tot verwarring bij je klanten en kunnen zij het gevoel hebben dat er iets mis is met jouw bedrijf.
4. Betrokkenheid
Webpagina’s moeten een uitzonderlijke lay-out hebben, zodat ze er aantrekkelijker uit kunnen zien voor de bezoekers. Hiervoor is de behoefte aan websiteontwerp en ontwikkeling een onmisbare factor die zorgvuldig door elke website-eigenaar moet worden gemeten.
5. Organisatie en zoekmachine optimalisatie
Net als hoe we een boek lezen, is het comfortabel om een webpagina van links naar rechts te lezen, van boven naar beneden. Webdesigners gebruiken in web-ontwerpen hetzelfde leespatroon wanneer ze een website ontwerpen. Omdat de meeste mensen beginnen te lezen in het gebied linksboven, geven ontwerpers daar de belangrijkste informatie. Het vergroot de kansen om je bericht door te sturen naar de bezoekers die jouw klanten kunnen worden.
Afgezien van de organisatie, kan het gebruik van de zichtbare gebieden voor de belangrijke details van de website ook de zoekmachine optimalisatie verbeteren. Dit gebeurt wanneer je bedrijfsgerelateerde zoekwoorden opneemt in de HTML-tekst. Wanneer zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing naar je website kunnen crawlen, resulteert dit in een hogere plaatsing van de zoekmachine, waardoor je website beter zichtbaar en doorzoekbaar wordt.
Samengevat
In dit digitale tijdperk hebben de meeste bedrijven hun websites al ontwikkeld om toegankelijker te worden voor hun klanten. Met behulp van webdesign kunnen bedrijfseigenaren een gebruiksvriendelijke en gastvrije online-omgeving creëren waar gebruikers op elk moment van de dag nuttige informatie kunnen krijgen. Wanneer je een goed beheerde website hebt, kunnen mensen op je rekenen. Het bouwt vertrouwen op waardoor bezoekers van je website niet twijfelen bij het gebruik maken van je diensten of het kopen van jouw producten. In feite zul je een bloeiende en winstgevende onderneming hebben.