We naderen al bijna het eind van 2018 en als jouw bedrijf nu nog geen digitale marketingstrategie heeft, loop je achter ten opzichte van de concurrentie.
Daarom hebben we deze lijst met tips opgesteld om jouw bedrijf de goede kant op te sturen – lees verder voor online marketingstrategieën waarmee jouw bedrijf nu en in 2019 de concurrentie voor kan zijn.
1. Lokale zoekmarketing
Niets overtreft een solide lokale zoekmarketingstrategie voor kleine bedrijven. Lokale zoekmarketing bestaat uit het claimen en optimaliseren van de online vermeldingen van jouw bedrijf, zodat je wordt weergegeven in relevante lokale zoekopdrachten. Er zijn veel elementen voor lokale zoekoptimalisatie, maar als het goed is gedaan, kan het jouw bedrijf op de kaart zetten. Zo kunnen lokale consumenten je vinden wanneer zij jouw producten of services nodig hebben.
2. Optimaliseer jouw website voor mensen en zoekmachines
Lijkt jouw website nog steeds op een website uit 1997? Tijd om dat op te lossen. Het is 2018 en consumenten zijn ongeduldig. We willen onmiddellijke resultaten. De eerste indruk is van vitaal belang, dus als jouw website onaantrekkelijk is, traag laadt of verwarrend is om te gebruiken, gaan ze al snel op zoek naar een andere website. Zorg ervoor dat jouw website snel laadt en makkelijk te navigeren is. Vergeet niet om ook duidelijke ‘calls-to-action’ toe te voegen die de klant vertellen wat ze moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld een knop in het menu van jouw hoofdpagina plaatsen met de tekst “Routebeschrijving” of “Vandaag bellen”.
Mobiele optimalisatie is ook erg belangrijk – Google zal jouw website bestraffen als deze niet is geoptimaliseerd voor mobiel, dus zorg ervoor dat die van jou is.
3. Doe mee met Link-Building
Linkbuilding is een geweldige manier om zoekmachines zoals Google te laten zien dat jouw website populair is. Als je links op de juiste manier bouwt en een aantal hoogwaardige links krijgt (in plaats van een hele reeks spamlinks van lage kwaliteit), geef je aan Google aan dat de website van jouw bedrijf relevant is (en van hoge kwaliteit). Hierdoor weet Google dat je het waard bent om in een lokale zoekopdracht te verschijnen.
Zoek lokale bedrijfseigenaars en bloggers die bereid zijn om naar jouw website te linken. Je kunt aanbieden het zelfde te doen voor hun. Vergeet ook lokale nieuwssites niet, die een artikel kunnen plaatsen dat naar jouw website linkt. Bijvoorbeeld als je een speciale promotie of evenement hebt.
4. Maak gebruik van trefwoorden
Trefwoordonderzoek moet een verplicht onderdeel zijn van elke digitale marketingstrategie voor kleine bedrijven – je kunt de zoekwoorden van jouw bedrijf gebruiken voor zoveel dingen.
Het is een geweldige manier om erachter te komen welke termen mensen gebruiken om naar de producten en services van jouw bedrijf te zoeken. Gebruik een hulpprogramma zoals Google AdWords-zoekwoordplanner, Google Trends, Keywordtool.io of zelfs zoekaanbevelingen (wanneer Google je probeert te helpen een zoekopdracht uit te voeren) of het vak ‘Mensen zoeken naar’ onder aan de pagina om relevante zoekwoorden te vinden voor jouw zaken.
Je kunt dan die zoekwoorden invoegen in de pagina’s van jouw website (probeer het natuurlijk te maken, zodat ze zinvol zijn binnen jouw inhoud) of in blogposts.
5. Vraag naar e-mailadressen
Zodra je het e-mailadres van een klant hebt, kun je e-mails sturen de klant op de hoogte te stellen van nieuwe promoties, specials en producten. Je kunt deze e-mails ook gebruiken om naar online beoordelingen te vragen. Online beoordelingen kunnen jouw bedrijf helpen bij het weergeven van lokale zoekresultaten. Begin met het verzamelen van die e-mails en geef jouw bedrijf de boost die het nodig heeft om zich van de concurrentie te onderscheiden.
6. Bewaak jouw online reputatie
Reputatiemanagement is niet alleen voor grote merken – kleine bedrijven moeten weten wat hun klanten over hen zeggen. Stel een Google-melding in voor jouw bedrijf zodat je weet wanneer er nieuwe artikelen met vermelding van jouw bedrijf worden gepost. Vergeet ook de hulpprogramma’s voor het bijhouden van sociale media niet. Als je op de hoogte bent van het geratel, kun je deel uitmaken van het gesprek, problemen oplossen die zich voordoen en de reputatie van jouw bedrijf zo kraakhelder mogelijk houden. Je moet jezelf ook bewust zijn van de redenen waarom klanten klagen over bedrijven, zodat je jezelf beter kunt beschermen tegen publieke tegenwerking.
7. Gebruik Online Networking Sites om jouw netwerk uit te breiden
LinkedIn kan een geweldig platform zijn om contact te leggen met lokale consumenten en andere eigenaren van kleine bedrijven. Je kunt niet alleen op persoonlijk niveau netwerken, maar je kunt ook meer bekendheid voor jouw bedrijf krijgen door een bedrijfspagina te maken en te beheren. LinkedIn zal vrienden van vrienden voorstellen waarmee je verbinding kunt maken. Je kunt ook lid worden van groepen op LinkedIn en Facebook om je lokale aanwezigheid te vergroten.
8. Meer deelnemers met Facebook-evenementen
Een speciaal evenement of een speciale uitverkoop? Maak een Facebook-evenement om meer mensen te bereiken.
Wanneer je een Facebook-evenement maakt, kun je dit met jouw volgers delen. Het wordt ook weergegeven in het gedeelte ‘gebeurtenissen’ voor lokale consumenten wanneer ze op zoek gaan naar evenementen in jouw regio. Nu Facebook meer aandacht besteedt aan het opduiken van community-evenementen, zou dit een belangrijk aandachtspunt moeten zijn voor lokale marketeers die vooruitgang boeken.
9. Over sociale media gesproken: het is tijd om betere strategieën te
ontwikkelen
Het is 2018. Sociale media is niet meer te vermijden. Iedereen gebruikt het en jouw bedrijf moet op zijn minst een Facebookpagina hebben die je up-to-date houdt met zakelijke informatie en openingstijden. Je moet ook regelmatig posten (minstens een paar keer per week) om je bedrijf nieuw te houden in de hoofden van consumenten. Maar je moet ook rekening houden met Instagram, Twitter en LinkedIn, afhankelijk van jouw branche en typische klant.
Zorg ervoor dat je ook je sociale media-berichten afstemt op elk sociaal platform – consumenten willen aangepaste berichten zien voor het sociale mediaplatform dat ze gebruiken.
10. Probeer Facebook-advertenties
Klaar om jouw kleine onderneming voor meer klanten te plaatsen? Facebook heeft veel advertentietypen die kunnen worden gebruikt om het lokale bewustzijn te vergroten, bezoekers naar gerichte bestemmingspagina’s te leiden en je zelfs meer volgers te bieden. Ongeacht jouw doel, er is altijd wel een Facebook-advertentietype dat voor jou werkt.
Heb je hulp nodig bij jouw digitale marketing? Neem vandaag nog contact met ons op om jouw marketingstrategie te bespreken.